Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változatKüldés e-mailbenKüldés e-mailbenPDF változatPDF változat

Fitness óráink leírása:

Aerobic Step Capoeira
Alakformáló Zumba Pilates
Spinning Spinracing Has-far

Aerobic

Az aerobik meghatározása a széles körben való elterjedés miatt nem is olyan egyszerű, mint gondolnánk. A sportág olyan mozgásformát jelent, amely lépések és szökdelések kombinációja mellett különböző nyújtó-erősítő gyakorlatokból tevődik össze.

Az aerobik sportág neve az aerob kifejezésből származik, amely az oxigén jelenlétében végzett mozgásformára utal. Az aerob munkavégzés elsődlegesen a fizikai állóképességet fejleszti, edzi a szív- és érrendszert, a légző rendszert.

A versenyaerobik megmérettetések során pontozás alapján alakul ki a végleges sorrend. A rangsorolás alapja az állóképesség, a fizikai erő, a versenyzők dinamikussága, ügyessége, kreativitása és a gyakorlat koreográfiája. A bemutató időtartama 1,45 perc. A versenygyakorlatot egy 7x7 méter nagyságú területen kell bemutatni. Az alábbi kategóriákban hirdetnek versenyeket: egyéniben külön női és férfi, páros (vegyes), csapat (3 fő, junioroknál lehet 4-6 fő is). A gyakorlatok kötelező elemeket is tartalmaznak: jumping jack (olyan ugráskombinációk, melyek során a versenyző először hajlított térddel terpeszállásba, majd zárt állásba ugrik), high kick (négy magas láblendítés), variálható fekvőtámaszok.

Az aerobik története a régmúlt időkig nyúlik vissza: a XVII. századbeli, a Dossi fivérek iskolájából származó freskók zenei kíséret mellett tornázó alakokat ábrázolnak. 1828-ban jelent meg Phokion Heinrich Clias könyve, amelynek címe magyarra fordítva a következő: „Kalliszténia, avagy fiatal lányok szépségét és erejét szolgáló gyakorlatok”. Ő vezette be egy évvel később Svájcban a lányoknál a zenés tornát. Az 1960-as években Kenneth Cooper, a magyarra is lefordított „A tökéletes közérzet programja” című könyv szerzője (könyve később a szabadidősport alapműve lett) az amerikai űrhajósok (!) feleségei számára az aerobikot fittségi programként vezette elő.

1979-től Jane Fonda amerikai színésznő népszerűsítette a sportágat, amely addigra már a gimnasztikai elemeken kívül táncos részletekkel, koreográfiával is gazdagodott. Az első magyar aerobikoktatók 1983-ban végeztek a Testnevelési Egyetemen. Az első nemzetközi aerobikversenyt 1984-ben rendezték New Orleansban.

Az aerobik térnyerése, azóta gyors ütemben folyik, ma már magára kicsit is adó edzőterem talán nem is létezhet aerobik órarend nélkül.

Az aerobik, mint rekreációs sportág egyre népszerűbb, köszönhetően többek közt annak, hogy a társas mozgásformák hosszú időn keresztül fenn tudják tartani a résztvevők motivációját. Sokat számít az oktató karaktere, személyisége, az általa vezetett órák hangulata is. Az aerobikkal kapcsolatos innovációknak köszönhetően az óratípusok kínálata egyre bővül, így mindenki megtalálhatja a számára leginkább megfelelő formát.

A választékban megtalálhatók elsődlegesen kardiomozgás (aerob munkavégzés) jellegű órák, ám megjelentek az erőt, az izomzatot fejlesztő formák mellett a testtartást, a mélyizmok tónusának fenntartását célzó aerobik típusok, melyek legtöbbször valamely eszköz segítségével érik el a kívánt hatást. Az erősítő edzések célja az aerobik esetében nem a kigyúrt, „felfújt” izomzat létrehozása, hanem a nőiesen ívelt, formás testrészek kidolgozása. Ez elsősorban annak köszönhető, hogy a sportág mind a mai napig elsősorban a hölgyek körében élvezi a töretlen népszerűséget.

A szabadidős aerobikot nevezik fitness-aerobiknak is. A fitness amellett, hogy napjaink divatos kifejezése, alapvetően egy versenysportágat jelent. Ennek során az aerobik alapú gyakorlatok bemutatása mellett pontozzák a részvevők megjelenését (estélyi ruhában, bikiniben), az izomzat kidolgozottságát, s a bemutatkozás során a fitnessről elhangzott véleményük alapján a megjelenés harmóniáját, a kisugárzást, a megnyilvánulások intelligenciáját. Leegyszerűsítve azt is mondhatnánk, hogy a fitness mint sportág, egy aerobikverseny és egy szépségverseny keveredéséből áll össze.

A fentiek alapján elmondhatjuk, hogy az aerobik olyan mozgásforma, mely mindenki számára élményeket tartogat: az aktívan részt vevők számára a mozgás nyújtotta örömökkel szolgál, a külső szemlélőt pedig vizuális élményekkel kápráztatja el. 

Edzők Órarend Vissza a lap tetejére

 

Alakformáló

Hamarosan!

Edzők Órarend Vissza a lap tetejére

 

Capoeira aerobik

A Capoeira aerobik Magyarországon Czanik Balázs által kifejlesztett brazil küzdősportból a Capoeirából átvett táncos elemekkel bővített speciális aerobik stílus.
Ez az aerobik stílus egyre kedveltebbé válik a hazai aerobik piacon.A Capoeirát,mint küzdősportról annyit mindenféleképpen tudni kell,hogy dél-amerikai rabszolgák alakították ki.Szerettek volna egy küzdősportot fejleszteni,de mivel gazdáik nem engedték kénytelenek voltak táncos elemeket alkalmazni,hogy leplezzék sportjukat.

Az egészség megőrzése érdekében tökéletesen tudjuk alkalmazni ezt a mozgás formát.A sajátos Capoeira gyakorlatokon,lépéseken kívül,leginkább abban különbözik a többi aerobik fajtától,hogy az említett hátizmon kívül a combhajlítót,haránthasizmot és a farizmot komplexen és sokkal jobban dolgoztatja meg.

Akik derekukról csípőjükről szeretnének fogyni vagy gyönyörű kidolgozott has,comb,és hátizmot szeretnének azok nem csalódnak.

Korra és nemre való tekintet nélkül ajánlható mindenkinek.Különösen előnyös azoknak,akik gyakran panaszkodnak hátfájásukra,vagy akik sok időt tőltenek el a számítógép előtt.

A Capoeira aerobik során annyira megerősödnek a hát izmai,hogy leveszik a terhelést a gerincről,és ez által nem az izületeket terheljük.

A gyakorlatok kezdő szinten nem tartalmaznak bonyolult koreográfiákat,de haladó szinten már látványos és élvezetes kombinációk alakíthatók ki.
 

Edzők Órarend Vissza a lap tetejére

 

Has-far

Hamarosan! 

Edzők Órarend Vissza a lap tetejére

 

Pilates

A pilates vagy pilátesz fitnessz módszert a német Joseph Pilates alapította a huszadik század elején. 2010-ben 11 millió gyakorlója és 14 000 oktatója volt az USA-ban. A Pilates olyan komplex mozgásforma, amely ötvözi a "nyugati" világ anatómiai ismereteit a "keleti" mozgáskultúra egyes eszközeivel. Gyakorlásában nagy szerepet kapnak a gerinc stabilizáló izmai (mélyizmok) illetve a speciális légzéstechnika.

A pilates története

A Pilates módszer nevét megalkotója, Joseph Hubertus Pilates után kapta, aki Németországban, Düsseldorf mellett született 1883-ban. Születése óta angolkórban, asztmában és ízületi fájdalmakban szenvedett. Ennek hatására életét már egészen korán a sportolásnak és az egészséges test kialakításának szentelte: gimnasztikázott, testépített, jógázott - ennek az eltökéltségnek az eredményeképpen már 14 évesen anatómiai rajzokhoz állt modellt.

1912-ben Angliába költözött, bokszolóként, cirkuszi előadóként és önvédelmi sport oktatóként dolgozott. A világháború kirobbanásakor a német állampolgárokat, így Pilatest is, internálták, és ezalatt, a Man-szigeten kezdte el kialakítani módszerét. Honfitársai, akiken "gyakorolt", a testedzésnek köszönhetően megerősödtek fizikailag, és elkerülték azt az irtózatos influenzajárványt, amely ezreket ölt meg.

1926-ban az USA-ba költözött, az oda tartó hajóúton ismerkedett meg későbbi társával, Clarával, akinek segítségével kialakította a "Contrology"-nak (=kontroll) nevezett módszerét, és megnyitotta fitness termét a New York-i Balett épületében. Kora legnagyobb táncosai és táncoktatói jártak hozzá, hogy a "Contrology" módszer segítségével szép alakra és hihetetlen ruganyosságra tegyenek szert. Ezután 40 év "aranykor" következett Pilates életében és munkásságában. Haláláig fejlesztette módszerét, összeállított több száz ma is használt gyakorlatot (melyek gyűjteménye Pilates "basic" vagy "true" irányzat néven ismert), és számos gépet alkotott meg. 87 évesen hunyt el.

Elvei

Gyakorlói szerint a pilates fő célja a test és a lélek egységének megteremtése olyan módon, hogy az elme ne legyen lekötve és a test kecsesen, egyensúlyban mozogjon.

Joseph Pilates 6 alapelvet alkotott meg módszeréhez.

  1. koncentráció (concentration) A tudatos mozgás kulcsa, hogy odafigyeléssel, a figyelem fókuszával végzik a a gyakorlatokat.
  2. irányítás (control) Szellemi és fizikai irányítás. Az izmok irányítása, a mozgás összekoordinálása, a légzés koordinálása. (Pilates a módszerét nem magáról nevezte el, hanem Controll-nak.)
  3. központosítás (centering) A módszert azon alapvetésre épül, hogy minden mozdulat az úgynevezett powerhouse-ból (erőközpont) indul ki, azaz a has-alsó háti szakasz-csípő-fenék központi területből, amely körülveszi a létfontosságú szervek nagy részét, magába foglalja a gerincet, a test középpontját alkotva.
  4. légzés (breathing) A megfelelő légzéstechika a kulcs a minél tökéletesebb mozgás kivitelezéséhez. Minden gyakorlat mozdulataihoz adott ki-és belégzésütem tartozik.
  5. áramlás (flowing movement) Minden gyakorlatnak saját üteme van, ezáltal a gyakorlatok "áramló" mozgással állnak össze egésszé.
  6. precizitás (precision) A gyakorlatok helyes kivitelezése a legfontosabb, inkább kevesebb ismétlésszámmal, de a lehető legtökéletesebben végrehajtva kell dolgozni. 
Edzők Órarend Vissza a lap tetejére

 

Spinning

 

Edzők Órarend Vissza a lap tetejére

 

Spinracing

Spinnig vs spinracing:

A köztudatba a kerékpáros, zenés edzések, mint spinning győjtőfogalom alatt kerültek be, pedig fontos hangsúlyozni a Spin Racing és a Spinning közötti különbséget. A Spinning kifejezés egy adott edzésmódszer elnevezése, amit korábban már szabadalmaztattak és magának az elnevezésnek a használatát is szigorú jogvédelmi előírások kötik. A spinning csak kerékpáredzés nincs benne más elem. A Spinning edzésmódszer alapvetően abban különbözik a Spin Racing-től, hogy nem fordít akkora figyelmet a teljes test átmozgatására, sokkal inkább az országúti kerékpározás adaptációja egy szobakerékpárra. Ezzel szemben a Spin Racing edzés módszer tartalmaz - természetesen a láb edzésén kívül - a felső testre vonatkozó gyakorlatokat is, így a teljes testet átmozgatja.

Míg a Spinning-ben a zene mellet tekernek, addig a Spin Racing-ben a zenének sokkal fontosabb szerep jut, alapvetően meghatározza a gyakorlatok jellegét.

A Spin Racing-ben a hangsúly a kontrollált folyamatokon van: edzés közben tudatosan irányítod a: légzést, intenzitást, magát a tested és még a tudatodat is.

A SpinRacing program:

motivációt, szellemi edzés technikákat és a legalaposabban tesztelt kerékpározási technikákat foglalja magába. Ajánljuk mindenkinek, aki mozgásra vágyik. A tréning a programhoz kifejlesztett eszközön, a kerékpáron folyik. Külső szemlélő leginkább azt látja az edzésekből, hogy egy teremben vadul tekerik a bringát. A SpinRacing csoportos zenés teremkerékpár tréning szakképzett oktatók irányításával, mely sikerének titka: kerékpár + aerobic összegződnek, koreografált, különböző karmunka használat, szórakoztató, egyszerő, mindenki számára könnyen elvégezhető, precíz intenzitás kontroll, hatékony, állóképesség fejlesztő, betegség megelőző, nagy kalória felhasználással.

A SpinRacing programot bármilyen edzettségi szint esetén lehet alkalmazni: társaságban mindenki lelkesebben hajt, kivétel nélkül sikeresen teljesíthet egy 50-60 perces edzést. A SpinRacing kerékpárok speciálisan átalakított szobabringák, amelyek első kereke nehéz, lendkerékkel ellátott, így segít a kerekezők számára lendületben maradni.

Az órákon 3 alapvető terepfajtát használunk: a sík, lejtő, és a hegymenetet. Ezen terepek kombinálásával különböző technikákat alakítunk ki. Minden órán edzőink pulzusmérő órákkal dolgoznak, amely lehetővé teszi, a legmegfelelőbb tempójú edzést.

Az edzés alatti pulzusszám mérés a legpontosabb módja a teljesítmény nyomon követésének. Segítségével pontosan meghatározható az ideális edzésintenzitás. A pulzusszám mérő órák a lehető legideálisabb edzőtársak. Ez egy olyan sport, amely rengeteg lehetőséget rejt magában, így egyaránt segítségedre lehet a zsírégetésben, az izmok (elsősorban a láb izmainak) szálkásításában és az állóképesség-fejlesztésben. Emellett segít megőrizni egészségedet, javít a közérzeteden, lehetővé teszi a felesleges energiák levezetését.

Edzők Órarend Vissza a lap tetejére

 

Step

Aki szívesen és viszonylag gyorsan szabadulna meg a nem kívánt plussz kilóktól, úgy, hogy közben a lába és a farizma is erősödik, formálódik, annak mindenképpen ki kell próbálnia legalább egyszer a step-aerobic edzésmódot.

A step-aerobic a hagyományos aerobic továbbfejlesztett változata, amely már jó néhány éve hazánkban is az egyik legkedveltebb edzésforma. Nagy népszerűségét a lépcsőn végzett gyakorlatokkal elért intenzív kalória felhasználásnak és zsírégetésnek köszönheti.

Aki szívesen és viszonylag gyorsan szabadulna meg a nem kívánt plussz kilóktól, úgy, hogy közben a lába és a farizma is erősödik, formálódik, annak mindenképpen ki kell próbálnia legalább egyszer ezt az edzésmódot, mely nemcsak hatékony, de a zenének hála még élvezetes is az együtt szenvedés.

Az edzés menete

A step-aerobik edzés alapja, az egyszerű alap mozgásanyag, azaz a fel és lelépések sorozatos ismétlése a lépcsőn, melyből a nevét is kapta . Mindezt a zene ütemére különböző koreográfiákkal kiegészítve tesszük. Az edzés menete és nehézsége nagyban függ a választott koreográfiától, a lépéskombinációk összetételének nehézségétől és a zene tempójától is.

Megkülönböztetünk kezdő, középhaladó és haladó csoportot. Utóbbi óra már jóval nagyobb mozgáskoordinációt igényel, mint az előző szinteknél. Nagyon fontos tehát, hogy mindenképpen aktuális edzettségi állapotunknak megfelelő csoportot válasszunk. Ha tehát régen sportoltunk már, vagy soha nem is voltunk koreográfiát igénylő órán, ne szégyelljünk a kezdő csoportba beiratkozni, hiszen a gyakorlatok helyes elsajátítása kezdetben nagy odafigyelést igényel.

Ma már a step-aerobik különböző változatai - mint például a kick-boxal vagy a súlyzóval kombinált edzés - is egyre elterjedtebbek, így mindenki megtalálja a számára legkedvesebbet, korra és nemre való tekintet nélkül.

Előnyei

Akárcsak a "sima" aerobic, ez is inkább a hölgyek sportja, elsősorban ugyanis a lábakat és a feneket dolgozza meg. Az egyébként könnyen elsajátítható lépéssor célirányosan a kényes részeken fejti ki a hatását. Mindamellett, hogy a problémás területeken súlycsökkenést okoz, az állóképességet is javítja, és erősíti a testet. Mivel csoportos, zenei aláfestéses mozgásfajtáról beszélünk, garantáltan könnyebb és élvezetesebb elviselni a formás fenékért és feszes combokért folytatott küzdelmet. Az állítható step-padnak köszönhetően pedig mindenki maga döntheti el, milyen nehézségű edzést akar elvégezni. A rendszeresség azonban elengedhetetlen, így a kezdőknek is hetente legalább 2-3 alkalom szükséges a megfelelő edzettségi szint eléréséhez és megtartásához. 

Edzők Órarend Vissza a lap tetejére

 

Zumba

A Zumba® hipnotikus és motiváló latin ritmusokhoz könnyen követhető egyszerű mozdulatokat kapcsol, amely által semmi máshoz nem hasonlítható, egyedülálló fitness program jön létre. Az órákon az összes latin ritmus felsorakozik. Észre sem veszed, és megtanulod a salsa, merengue, cumbia, quebradita, reaggeton, calypso, bachata samba, axé, latin funk, flamenco és más táncok alaplépéseit.

A program hatékonysága figyelemreméltó, hiszen egy órás tréning alatt kb. 600 kalória égethető el. A Zumbások® több, mint 2 legyet ütnek egy csapásra, hiszen nagy számban olvasztják a zsírsejteket; az interval jelleg miatt edződik az állóképesség; a fifikásan becsempészett „föl sem ismerhető” erősítő gyakorlatok pedig tónust adnak az izomzatnak, és feszessé formálják a domborulatokat. Legfontosabb pszichikai hatása pedig a nagy adag pozitív életenergia.

A Zumba® programot a világ 105 országában, több mint 60.000 helyszínen tanítják. Az eladott DVD-k száma több milliós nagyságrendet mutat. Manapság heti rendszerességgel kb. 7,5 millióan zumbáznak világszerte.

A Zumba®-val eddig Magyarországon még nem találkozhattál, de kis hazánk se maradhat ki a sorból. Amerre a Zumba megjelenik fanatikusokat és rajongókat hagy maga után.

 

Edzők Órarend Vissza a lap tetejére